Pliki .obj

Forum poświęcone wizualizacjom projektów

Moderatorzy: Rafał, Konrad

Gość
Posty: 4
Rejestracja: pn, 21-03-2016 12:20
Reputacja: 0

Pliki .obj

Postautor: Tomasz_K » pn, 21-03-2016 12:36

  • 0
Pytanie, czy można zimportowac pliki "obj" do artlantisa 4 razem z teksturami? Mam pliki obj razem z plikami mtl w jednym folderze ale przy otwieraniu pliku otwiera tylko model bez tekstur
pozdrawiam
Tomek

Bardzo częsty gość
Awatar użytkownika
Posty: 270
Rejestracja: wt, 12-02-2008 19:15
Lokalizacja: Górny Śląsk
Reputacja: 20

Re: Pliki .obj

Postautor: Pietruh » wt, 22-03-2016 14:01

  • 0
Witam

Teoretycznie się da, jest nawet instrukcja w helpie :

NB: Artlantis imports material names and textures*.
*You must also generate an MTL file when importing textures. The OBJ and MTL files must be side by side when importing

czyli nie ma problemu tylko pliki muszę być w tym samym katalogu i z tą samą nazwą

Praktycznie: mnie to nigdy nie chciało działać, ale niespecjalnie się też przykładałem

jeśli ci się uda, zostaw proszę komentarz dzięki

Gość
Posty: 4
Rejestracja: pn, 21-03-2016 12:20
Reputacja: 0

Re: Pliki .obj

Postautor: Tomasz_K » śr, 23-03-2016 21:04

  • 0
Tak, czytałem te informacje w helpie
ale jak napisałem już wcześniej mam te pliki o tej samej nazwie: plik obj i mtl w jednym folderze ale otwiera model bez textur - tak jakby nie widziało plików mtl i nie czytało z nich materiałów
Będę próbował i szukał sposobu na to, jak się uda to podzielę się informacją

Bardzo częsty gość
Awatar użytkownika
Posty: 270
Rejestracja: wt, 12-02-2008 19:15
Lokalizacja: Górny Śląsk
Reputacja: 20

Re: Pliki .obj

Postautor: Pietruh » czw, 24-03-2016 10:20

  • 0
no właśnie .... może ktoś coś ?

Bardzo częsty gość
Awatar użytkownika
Posty: 270
Rejestracja: wt, 12-02-2008 19:15
Lokalizacja: Górny Śląsk
Reputacja: 20

Re: Pliki .obj

Postautor: Pietruh » czw, 24-03-2016 10:49

  • 0
Dobra pokopałem troszkę i wygląda na to że nie tylko artlantis ma problem z tymi plikami,

chyba nie zawsze program eksportujący zapisuje poprawnie definicję tekstur ( a artlantis albo c4d tego chyba wymaga ) w pliku .mtl

poprawny skrypt w tym pliku powinien być wg wzoru np:

Material
name
statement:
newmtl my_mtl

Material
color and
illumination
statements:
Ka 0.0435 0.0435 0.0435
Kd 0.1086 0.1086 0.1086
Ks 0.0000 0.0000 0.0000
Tf 0.9885 0.9885 0.9885
illum 6
d -halo 0.6600
Ns 10.0000
sharpness 60
Ni 1.19713

Texture
map
statements:
map_Ka -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 chrome.mpc
map_Kd -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 chrome.mpc
map_Ks -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 chrome.mpc
map_Ns -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 wisp.mps
map_d -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 wisp.mps
disp -s 1 1 .5 wisp.mps
decal -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 sand.mps
bump -s 1 1 1 -o 0 0 0 -bm 1 sand.mpb

Reflection
map
statement:
refl -type sphere -mm 0 1 clouds.mpc

( to ze stronki http://paulbourke.net/dataformats/mtl/ )

Teraz - wszystkie .mtl które próbowałem otworzyć ( z maxa ) wyglądają tak :

# 3ds Max Wavefront OBJ Exporter v0.97b - (c)2007 guruware
# File Created: 06.01.2016 23:12:57

newmtl wire_000000000
Ns 32
d 1
Tr 0
Tf 1 1 1
illum 2
Ka 0.0000 0.0000 0.0000
Kd 0.0000 0.0000 0.0000
Ks 0.3500 0.3500 0.3500

newmtl Karea_plastik_black
Ns 10.0000
Ni 1.5000
d 1.0000
Tr 0.0000
Tf 1.0000 1.0000 1.0000
illum 2
Ka 0.0471 0.0471 0.0471
Kd 0.0471 0.0471 0.0471
Ks 0.0000 0.0000 0.0000
Ke 0.0000 0.0000 0.0000


Czyli brak definicji tekstur, pomimo że są dołączone w katalogu
Nie bardzo mam się teraz czas tym zająć ale taki jest mój "trop" :)
powodzenia daj znać

Bardzo częsty gość
Awatar użytkownika
Posty: 270
Rejestracja: wt, 12-02-2008 19:15
Lokalizacja: Górny Śląsk
Reputacja: 20

Re: Pliki .obj

Postautor: Pietruh » czw, 24-03-2016 10:59

  • 0
nie wytrzymałem i z ciekawości sprawdziłem ( dopisałem brakujące linijki z odniesieniem do jakiegoś .jpg )


i tadaaaa ..... działa :) ( jeszcze nie trafiłem w dobry materiał ale to o to idzie )

teksturka.PNG
ARCHICAD 4 - 20, Artlantis, i wszystko dookoła na czym tylko się da

Bardzo częsty gość
Awatar użytkownika
Posty: 270
Rejestracja: wt, 12-02-2008 19:15
Lokalizacja: Górny Śląsk
Reputacja: 20

Re: Pliki .obj

Postautor: Pietruh » czw, 24-03-2016 11:00

  • 0
w pliku .mtl mam teraz tak:

# 3ds Max Wavefront OBJ Exporter v0.97b - (c)2007 guruware
# File Created: 06.01.2016 23:12:57

newmtl wire_000000000
Ns 32
d 1
Tr 0
Tf 1 1 1
illum 2
Ka 0.0000 0.0000 0.0000
Kd 0.0000 0.0000 0.0000
Ks 0.3500 0.3500 0.3500

newmtl Karea_plastik_black
Ns 10.0000
Ni 1.5000
d 1.0000
Tr 0.0000
Tf 1.0000 1.0000 1.0000
illum 2
Ka 0.0471 0.0471 0.0471
Kd 0.0471 0.0471 0.0471
Ks 0.0000 0.0000 0.0000
Ke 0.0000 0.0000 0.0000

Texture map
map_Ka -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 ADRIA-2125444-BIG.jpg
map_Kd -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 ADRIA-2125444-BIG.jpg
map_Ks -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 ADRIA-2125444-BIG.jpg
map_Ns -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 ADRIA-2125444-BIG.jpg
map_d -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 ADRIA-2125444-BIG.jpg
disp -s 1 1 .5 ADRIA-2125444-BIG.jpg
decal -s 1 1 1 -o 0 0 0 -mm 0 1 ADRIA-2125444-BIG.jpg
bump -s 1 1 1 -o 0 0 0 -bm 1 ADRIA-2125444-BIG.jpg

:::st. porządkowy:::
Awatar użytkownika
Posty: 2988
Rejestracja: wt, 08-11-2005 17:28
Lokalizacja: szeroki internet
Reputacja: 39

Re: Pliki .obj

Postautor: Rafał » czw, 24-03-2016 11:56

  • 0
Pietruh pisze:Dobra pokopałem troszkę i wygląda na to że nie tylko artlantis ma problem z tymi plikami,

chyba nie zawsze program eksportujący zapisuje poprawnie definicję tekstur ( a artlantis albo c4d tego chyba wymaga ) w pliku .mtl


Dorzucę tylko jako okazjonalny użytkownik C4D, że to słuszna obserwacja. W wersji 17-tej (ostatniej) Cinema zaczęła wreszcie natywnie czytać pliki mtl, wcześniej zupełnie je pomijała.
Pliki Obj jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych formatów a Cinema jednym z najlepszych modelerów na rynku...

HP Z620 Windows 10 /// MacBook Pro 15" Retina 2016, Intel Core i7 2.9 GHz, Radeon Pro 460, High Sierra (10.13.3)
ARCHICAD 21 INT/POL, Maxwell Render 4.1, Artlantis Studio 6.5


Przeczytaj!: Zasady (z)obowiązują!

Autochton
(nie chce się wyprowadzić)
Posty: 3662
Rejestracja: sob, 24-06-2006 19:30
Reputacja: 31

Re: Pliki .obj

Postautor: Koala » czw, 24-03-2016 13:34

  • 0
hłe hłe... czyli Znalezisko Michała zdaje się potwierdzać, że firma na A bardzo nie lubi otwartych, lub "nieswoich" formatów danych i być może celowo uszkadza dane, aby niejako zmuszać, wróć raczej nakłaniać do używania ich softu.

Pozdr,
Koala
WDROŻENIA I TRENINGI ARCHICADA U KLIENTA. PLIKI PROTOTYPOWE AUTOMATYZUJĄCE PRACĘ I OBIEKTY GDL NA ZAMÓWIENIE

Gość
Posty: 4
Rejestracja: pn, 21-03-2016 12:20
Reputacja: 0

Re: Pliki .obj

Postautor: Tomasz_K » czw, 24-03-2016 16:01

  • 0
Pietruh pisze:nie wytrzymałem i z ciekawości sprawdziłem ( dopisałem brakujące linijki z odniesieniem do jakiegoś .jpg )


i tadaaaa ..... działa :) ( jeszcze nie trafiłem w dobry materiał ale to o to idzie )

teksturka.PNG


A jak zmienić ten skrypt? gdzie dopisać te brakujące linijki?? Co i jak otworzyć aby dotrzeć do tego miejsca gdzie można to pozmieniać?

Bardzo częsty gość
Awatar użytkownika
Posty: 270
Rejestracja: wt, 12-02-2008 19:15
Lokalizacja: Górny Śląsk
Reputacja: 20

Re: Pliki .obj

Postautor: Pietruh » czw, 24-03-2016 17:55

  • 0
otworz plik .mtl za pomocą notatnika .

Tyle ze jeśli masz .mtl bez tych linii : to co za różnica czy nałożysz tekstury w artlantisie czy w skrypcie ?
Tych informacji po prostu tam nie ma ... Czyli bij po nerkach tego co ci plik przygotował, zeby ten skrypt był z definicjami.

Całe te rozważania niestety kończą sie konkluzja - masz niepełny plik .mtl

Gość
Posty: 4
Rejestracja: pn, 21-03-2016 12:20
Reputacja: 0

Re: Pliki .obj

Postautor: Tomasz_K » śr, 30-03-2016 09:53

  • 0
Wielkie dzięki za odpowiedź

Racja, tekstury mogę ponakładać w artlantisie tylko jak będzie skomplikowany plik to trochę szkoda czasu ale zawsze lepiej na piechotę niż wcale.

Popróbuję jeszcze z tymi skryptami

Jeszcze raz wielkie dzięki
Pozdrawiam!

Wróć do Okno 3D - Rendering

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

Reputation System ©'